Разбери принципа “Печеля-Печелиш” с Илиан Костов, Delivery Lead
Ежедневието на IT специалистите е мистерия за много начинаещи програмисти. Затова в рубриката Денят на IT експерта те срещаме с наши бивши студенти, които днес вече следват мечтания път на развитие. Те повдигат завесата и ти разкриват тайните от IT кухнята.
В днешната история ще се срещнеш с Илиан Костов, който освен, че ще ти разкаже какво представлява работното му ежедневие, ще ти даде директен пример за собствената си продуктивност и дейности!
Здравей, представи на читателите!
Здравейте! Аз съм Илиан и работя в DIGITALL като ръководител на екип с програмисти. Историята ми започва в далечната 2006 година, когато инсталирах първата си Линукс дистрибуция и изпробвах различни варианти за самообучение. Мъчих се да уча от различни книги, опитвах различни примери и упражнения, докато сглобя нещо, което да прилича на приложение, но за съжаление, крайният резултат работеше с редица недостатъци.
Близо година по-късно се пробвах да стартирам като помощник програмист, но уви знанията ми не бяха достатъчни и тогава си казах “Аз не ставам за тази работа!”. Това ме обезсърчи, отказах се да търся реализация като програмист и започнах да работя по специалността си в сферата на инженеринга. Все пак, от време на време, поемах проекти по програмиране на свободна практика.
Не след дълго един колега ми сподели, че учи много интересни неща в институция за програмисти и в момента, в който разбрах за СофтУни, побързах да се запиша. Изключително много ми хареса, че редовната форма на обучение беше съобразена със заетостта на работещите хора. Лекциите се провеждаха два или три пъти седмично – предимно вечер. Изпитите бяха в събота или неделя. Платформата беше лесна за използване и предоставяше всичко необходимо. Личеше си, че екипът се беше потрудил да е максимално удобно за курсистите.
През какви обучения премина и как помогнаха на реализацията ти?
В началото започнахме с безплатен курс по програмиране Programming Basics, завършващ с изпит, който даваше възможност на успешно преминалите да започнат първия модул. В него изучавахме как да програмираме на различни езици, като за 4 месеца използвахме 4 езика за програмиране – C#, Java, JS, PHP. Като цяло това беше голямо предизвикателство, но от друга страна ни научи да бъдем адаптивни и разшири доста кръгозора на курсистите.
Във втория модул изучавахме front-end програмиране с JavaScript, като започнахме с Vanilla JS, преминахме през jQuery SPA framework и завършихме с AngularJS. В днешни дни са модерни далеч по-нови работни рамки, но като цяло принципът на действие не се е променил много.
В третия модул изучавахме предимно Back-end програмиране като започнахме с MS SQL Server бази данни, продължихме с Entity Framework и накрая завършихме с ASP.NET, като тези технологии продължават да се използват и в днешни дни в най-новата версия на .NET6.
Паралелно на тези 3 модула изучавахме различни отворени курсове - C Programming, Data Structures, Algorithms, Linux System Administration – все интересни неща, които са полезни при всички положения за всеки програмист.
С какво е изпълнен денят на IT специалиста?
На работното място съществува известна рутина в зависимост от методологията, която всеки екип прилага. Същевременно, когато не се налага да сме заедно, има известна гъвкавост. Нашият екип работи с Agile методологията, където в началото на спринта имаме Sprint Planning, а в края - Sprint Review & Retrospective.
Всеки ден имаме кратки Daily Stand-up срещи и средно веднъж на спринт имаме Grooming среща. В зависимост от деня на спринта се променя и честотата и времетраенето на срещите, като в началото и в края на спринта срещите са по-дълги, а през останалото време всеки има възможност да се концентрира върху задачите си. Споделям ви няколко интересни диаграми осредняващи моята заетост:
Проектите, върху които работим в DIGITALL, са със средна продължителност около година и половина, което дава възможност да се запознаем с различни технологии, архитектури и специалисти в компанията. Често се налага да се разучават нови неща, което е полезно за развитието на всички от екипа. Споделянето на опит между отделите също е изключително полезно. Ако има възможност между проектите, стартираме лабораторни упражнения или съдействаме в някой вътрешно-фирмен проект.
Позицията ми изисква да изпълнявам както ръководни, така и технически задачи. В ежедневната си работа се занимавам с проучване, разработване, усъвършенстване и стабилизиране на различни функционалности. Част от отговорностите ми като ръководител на екип са свързани с комуникация с клиентите, вземането на архитектурни решения и поемането на отговорност за доставката на продуктите.
Коя е най-предизвикателната част от работата ти?
Едно от най-големите предизвикателства е темпът на нововъведенията и адаптацията към тази непрекъснато променяща се материя. Всеки от нас трябва да повишава своята ефективност, като отделя достатъчно време за обучение и развитие в новите технологии. Изискванията на клиентите предполагат имплементиране на модерни архитектури, повишаване на сигурността и качеството на продуктите.
Според мен, олекотените и работещи архитектури, съобразени с нуждите на клиентите, базирани на лесен за разширение и поддръжка код са в пъти по-добри от свръх инженеринг архитектурите, които дават много повече от необходимото, но отнемат много време и средства.
От друга страна трябва да се балансира прецизно между използването на готови решения или рамки и стартирането на проект от нулата, защото в повечето случаи цената на един лиценз за библиотека се оказва по-изгодна от труда, необходим за написването на подобна функционалност. Колко хубаво би могло да бъде, ако вие като клиент си закупите качествен продукт или услуга на изгодна цена.
Коя е най-удовлетворяващата част от работата ти и постижение, с което се гордееш?
За мен най-удовлетворяващо е, когато дадена функционалност е готова, няма дефекти в нея и както екипът, така и клиентите са доволни от постигнатите резултати. Принципът “Печеля-Печелиш” е ключов за успешните проекти.
Имам няколко постижения, но не бих казал, че се гордея с нещо конкретно. Има още много какво да науча, умения за развиване, както и проекти, по които да работя. На пътя съм.
Какви качества притежава добрият IT специалист?
Добрият IT специалист трябва да притежава внимание към детайла, което включва аналитични умения, организационни умения, умения за управление на времето, умения за активно слушане и концентрация. Прецизност и бързина са качества, които не се постигат лесно, но те могат да бъдат развивани с повишаване на опита и усъвършенстване на мисленето.
Също така винаги съм смятал, че умението за работа в екип е изключително полезно за всеки един от нас. Неминуемо ще преживеете сблъсък на характери, където някои хора ще сметнат, че те знаят най-добре и няма да се съобразяват с нищо друго, освен със собственото си мнение. В подобни моменти е много вероятно да се стигне до напускане на човек от екипа и дори компанията.
От личностна гледна точка за мен на преден план са вяра, търпение, почтеност и лоялност. Какво бихте си помислили, когато даден човек се явява на интервю и в автобиографията му се вижда, че е сменил 4 работни места за последните 2 години?
Какъв практически съвет ще отправиш към всички младши специалисти?
Бих насърчил всеки специалист да работи това, което обича, без да търси печалбата, защото тя сама ще дойде с постигане на резултатите. Необходимо е търпение и да бъде посветен на това, което прави, и в никакъв случай да не претупва работата. Изграждането на устойчив характер с ценности и принципи, достойни за уважение, също не е лесна работа, към която всички ние трябва да се стремим. Накрая бих добавил, че инвестицията в знания и умения е една от най-добрите инвестиции на пазара.
---
Ако и ти смяташ, че инвестицията в знания и умения си струва, сега можеш да я направиш със СофтУни. Кандидатствай за програмата по Софтуерно инженерство и постави стабилни и качествени основи с безплатен курс Programming Basics. Още истории за ежедневието на IT експертите ще намериш в блога, а ако и ти си специалист, който иска да сподели опита си, не се колебай да ни пишеш на content@softuni.bg!