Индивидуална помощ от асистент - обособяване на приемно време
Здравейте, колеги,
Темата е дискутирана и преди, но ще се радвам да чуя мнения. Въпросът е важен и задълбочена дискусия е необходима. В учебния план е предвидено студентите присъствено обучение да ползват услугата "индивидуална помощ от асистент". На практика обаче това трудно се дефинира и още по-трудно се изпълнява. Първоначалната идея е през четирите часа занятие два да са за лекция и още два - за решаване на задачи и въпроси към асистентите. Това обаче не се осъщесвява поради редица причини:
1. Много често лекциите отнемат почти плътни четири часа. Лекторите са отзивчиви и в почивката отговарят на въпроси, но просто няма как да насмогнат на всички.
2. Лекциите приключват късно вечерта. След 21.00 нито студентите, нито преподавателите са ефективни.
3. В настоящето второ ниво дори не знам кои са ни асистенти. Не ги виждам в залата (то няма и много смисъл предвид, че лекциите са до десет вечерта.)
4. Много често впросите възникват след като човек асимилира материала и тръгне да решава задачите вкъщи.
Другият вариант е да потърсим лектор или асистент извън часовия интервал на лекцията. Лекторите са отзивчиви и когато имат възможност винаги са ми помагали. Но просто не винаги имат свободно време. Имат достатъчно задължения. Например за курса по Ангулар срещнах сериозни затруднения, с които не успях сам да се справя. И имах нужда от помощ. Ангел винаги е бил отзивчив и ми е помагал, но в случая нямаше възможност. А след като той не може да ми отдели време, значи наистина няма. Така че какво се получава при търсене на помощ извън времето на лекциите:
1. Студентът изпада в ролята едва ли не на просяк и моли да му отделят време за да получи консултация. Нещо, което му се полага като записан редовно обучение и за което е платил доста солидна сума.
2. Лекторът трябва да наруши работния си процес и да седне да обяснява на някого. Ако съм само аз, как да е. Но ако се завлечем пет навлека? Няма да може да си свърши другата работа от нас.
За да се изчистят тези неуредици, може да се въведе приемно време. Тази практика я има и в държавни университети, и в частни школи и е добра. Например в определени дни и часове всеки лектор е на разположение и отговаря с предимство на въпроси на студентите. Натовареността му ще бъде съобразена с това, като и самите студенти ще знаят кога е удобно да търсят лектори и да задават въпроси.
Предполагам ще се появят възражения от рода на "има си документация", "help vampire", "такива дето не могат да асимилират материала от лекциите не ни трябват", но истината е, че мозъкът на всеки човек е устроен по различен начин. На мен например ми е нужно малко повече обяснение в началото, докато схвана концепцията. От там нататък нямам проблем да задълбая в нещата и да ги науча. Но началното "отпушване" е трудно. Друг запомня и разбира на лекции, трети се чувства комфортно с документация. СофтУни губи много студенти в течение на обучението. Аз лично комуникирам със студенти извън топ-стипендиантите и голяма част от тях са ми споделяли, че просто им е трябвало малко повече внимание, обяснения. И ако се инвестира малко повече време, СофтУни биха могли да задържат и част от отпадналите студенти и да направят от тях читави програмисти. Аз също се замислям какви са ползите от присъственото обучение, след като така и така всичко се записва на видео. А и никой няма да изгони онлайн студент, ако влезе в лекция.
Ще се радвам да прочета мнения на колеги дали биха се възползвали от подобно приемно време, както и на членове на екипа дали нещо подобно може да се осъществи. Аз като цяло се оправям сам с материала, но точно за курса по Ангулар консултацията ми беше жизнено важна. Освен това съм готов да отделя някакво време като асистент за консултации на студентите от предното ниво по предметите, които съм усвоил добре.
Не е въпросът че някой му е отказал, а че в сайта пише, че студентите присъствено обучение имат право на лична помощ от лектор или асистент. И съответно търси вариант това нещо да работи по-ефективно. Дали това предложение е най-доброто решение не мога да кажа.
Приемни часове - това предполагам Ицо има предвид да е част от задълженията на лекторите, т.е. да им се плаща като работно време, а не след 8 часа бачкане да им се натресат задължителни 2 часа "доброволен" труд.
Иначе на доброволни начала има хора, които помагат. Ама не е готино, извинявам се за аналогията, да отидеш в публичен дом, да ти кажат, че в цената е включено да те таковат, и вътре да ти кажат "ок, ама то е на доброволни начала, намери си някой съгласен".
Цяло второ ниво освен лекторите (Ачо, Наско, Богомил, Данчо), като асистенти се навъртате само ти, Жулиета, Каската, и Яна. Както виждаш мога поименно да ги изброя доброволците. Така че има дефицит на въпросната услуга и не виждам защо да не се търсят варианти да се подобрят нещата в това отношение.
CvetanG също идва редовно :)
Ванка, не знам защо, но имах предчувствие, че ще си първият, изказал се по темата. Даже бях готов пари да заложа.
Фил е обяснил нещата много добре. Аз съм клиент и срещу семестриалната такса закупувам пакет услуги. Съответно съм в правото си да очаквам тези услуги да ми бъдат предоставени изцяло и със задоволително качество. В този пакет се включва и услугата "индивидуална помощ от асистент". Вече как ще се набират тези асистенти - на доброволни начала ли, ще им се плаща ли, роботи ли ще конструират, си е в компетенциите на СофтУни да реши. Както няколко пъти подчертах, нямам индивидуални претенции към никого от лекторите или асистентите. Никой не ми е отказал помощ, когато е имал време. Даже след десет Ангел ми е обяснявал някои неща. Оценявам помощта, оказана ми от колегите. Критиката ми е към системата. Точно защото лекторите също оказват помощ на доброволен принцип, се появяват затруднения. Трябва да го правят през свободното си време, между всичките си други задължения. А времето и силите не винаги им стигат. Както каза Фил, идеята е това приемно време да се предвиди в рамките на работния ден на лектора, да се съобрази натоварването му, за да може той спокойно да обърне внимание на студентите, без да се притеснява, че има да свърши още 1000 неща за същия период от време. Относно помощта от асистенти - дори не знам кои са ни асистенти по Ангулар - ти каза, че не си. А и да знаех, трудно мога да търся съдействие от тях, поради изложените в първоначалния пост причини. Дори бях готов да взема няколко урока срещу заплащане, за което пуснах обява в темата, но доброволци не се намериха. Така че точно по Ангулар няма много от кого да търсим помощ. И точно в такива ситуации би помогнало приемното време - когато не достига ресурс от доброволен труд на асистенти, студентите да отнасят въпросите си към преподавателя.